Uporaba močnih dražljajev pri metodi ABA pri otrocih/mladostnikih z avtističnimi motnjami

08. 3. 2021 | Avtor: mag. Simona Rogič Ožek

Vprašanje:

Pri metodi ABA lahko v nekaterih videoposnetkih prikaza izvajanja te metode terapevtke res burno odreagirajo kot ojačitev, npr. otroka vzamejo na krilo in ga res močno zazibajo. Zanima me, ali je bilo to potencirano za nazorno predstavitev ali tudi sicer tako pretiravajo?

Odgovor:

Pri metodi ABA so stvari v prvi vrsti prilagojene potrebam otrok z AM in nekateri otroci z AM potrebujejo močne dražljaje, da jih sploh zaznajo in lahko imajo vlogo ojačevalcev.

Se pa strinjam, da je za naš prostor to poudarjanje velikokrat razumljeno kot pretiravanje in dramatiziranje. Moja izkušnja, ki sem jo pridobila v Angliji v šolah za otroke z AM, je takšna, da je odziv strokovnih delavcev oz. povratna informacija otrokom na njihova vedenja bistveno drugačna kot pri nas.

Tam je veliko več glasnega ojačevanja v smislu pohval tako na vedenje, dosežek, napredek, postopek, vsebino kot na otrokovo osebnost. Te ojačitve so v smislu izraženega jasnega navdušenja (npr. wow, great, fantastic, give me five ...) in pri ABA metodi se lahko to samo še stopnjuje. Kriterij za uporabo ojačevalca pri otrocih z AM po metodi ABA je učinkovitost, saj velikokrat ne moremo izbirati ojačevalcev, ampak uporabimo tisto kar deluje pri posameznem otroku. Včasih je težko najti učinkovitega ojačevalca, da bi lahko po metodi ABA učili otroke z AM. Tako je, kot rečeno za naš okus pretiran način, lahko včasih edini ojačevalec za otroke z AM, da jih aktiviramo in učimo.

Nazaj